וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ
תהו ובהו
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם: הפירוש הרווח לתהו ובהו הוא שמדובר בחוסר סדר וערבוב, אך הפסוק מעיד כי בעת הבריאה היו גלויים רק מים ורוח, אפילו האדמה לא נראתה עד ליום השלישי - ואיך שמשו מים ורוח בערבוביה?
משמעות הביטוי תהו ובהו מתגלה כשאוספים את הופעות המלים במקרא, ושורשים קרובים אליהן:
ראשית, הנה תהו הוא מקום אמיתי, במרכז הארץ
נֹטֶה צָפֹון עַל תֹּהוּ תֹּלֶה אֶרֶץ עַל בְּלִי מָה׃ (איוב כו, ז)
רָאִיתִי אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה תֹהוּ וָבֹהוּ וְאֶל הַשָּׁמַיִם וְאֵין אֹורָם׃ (ירמיהו ד, כג)
תהו הוא מקום ללא מוצא
שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ׃ (תהלות קז, מ)
יִלָּפְתוּ אׇרְחֹות דַּרְכָּם יַעֲלוּ בַתֹּהוּ וְיֹאבֵדוּ׃ (איוב ו, יח)
מֵסִיר לֵב רָאשֵׁי עַם הָאָרֶץ וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ׃ (איוב יב, כד)
תהו הוא שממה ארצית, מדבר
יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן יְסֹבְבֶנְהוּ יְבֹונְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישֹׁון עֵינֹו׃ (דברים לב, י)
תהו הוא אין, חדלון
הַנֹּותֵן רֹוזְנִים לְאָיִן שֹׁפְטֵי אֶרֶץ כַּתֹּהוּ עָשָׂה׃ (ישעיהו מ, כג)
תהו - הבלי הגויים, אמונת אלילים
וְלֹא תָּסוּרוּ כִּי אַחֲרֵי הַתֹּהוּ אֲשֶׁר לֹֽא יֹועִילוּ וְלֹא יַצִּילוּ כִּי תֹהוּ הֵמָּה׃(שמואל א יב, כא)
מַחֲטִיאֵי אָדָם בְּדָבָר וְלַמֹּוכִיחַ בַּשַּׁעַר יְקֹשׁוּן וַיַּטּוּ בַתֹּהוּ צַדִּיק׃ (ישעיהו כט, כא)
הֵן כֻּלָּם אָוֶן אפֶס מַעֲשֵׂיהֶם רוּחַ וָתֹהוּ נִסְכֵּיהֶם׃ (ישעיהו מא, כט)
יֹֽצְרֵי פֶסֶל כֻּלָּם תֹּהוּ וַחֲמוּדֵיהֶם בַּל יֹועִילוּ וְעֵדֵיהֶם הֵמָּה בַּל יִרְאוּ וּבַל יֵדְעוּ לְמעַן יֵבשׁוּ׃ (ישעיהו מד, ט)
לֹא בַסֵּתֶר דִּבַּרְתִּי בִּמְקֹום אֶרֶץ חֹשֶׁךְ לֹא אָמַרְתִּי לְזֶרַע יַעֲקֹב תֹּהוּ בַקְּשׁוּנִי אֲני יְהוָה דֹּבֵר צֶדֶק מַגִּיד מֵישָׁרִים׃ (ישעיהו מה, יט)
נינווה היא קריית תהו, עובדי אלילים
נִשְׁבְּרָה קִרְיַת תֹּהוּ סֻגַּר כׇּל בַּיִת מִבֹּוא׃ (ישעיהו כד, י)
וִירֵשׁוּהָ קָאַת וְקִפֹּוד וְיַנְשֹׁוף וְעֹרֵב יִשְׁכּנוּ בָהּ וְנָטָה עָלֶיהָ קַו תֹהוּ וְאַבְנֵי בֹהוּ׃ (ישעיהו לד, יא)
תהו הם דברי ריק והבל
אֵין קֹרֵא בְצֶדֶק וְאֵין נִשְׁפָּט בֶּאֱמוּנָה בָּטֹוחַ עַל תֹּהוּ וְדַבֶּר שָׁוְא הָרֹו עָמָל וְהֹולֵיד אָוֶן׃ (ישעיהו נט, ד)
וַאֲנִי אָמַרְתִּי לְרִיק יָגַעְתִּי לְתֹהוּ וְהֶבֶל כֹּחִי כִלֵּיתִי אָכֵן מִשְׁפָּטִי אֶת יְהוָה וּפְעֻלָּתִי אֶת אֱלֹהָי׃ (ישעיהו מט, ד)
כּל הַגֹּויִם כְּאַיִן נֶגְדֹּו מֵאֶפֶס וָתֹהוּ נֶחְשְׁבוּ לֹו׃ (ישעיהו מ, יז)
כִּי כֹה אָמַר יְהוָה בֹּורֵא הַשָּׁמַיִם הוּא הָאֱלֹהִים יֹצֵר הָאָרֶץ וְעֹשָׂהּ הוּא כֹונְנָהּ לֹא תֹהוּ בְרָאָהּ לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ אֲנִי יְהוָה וְאֵין עֹוד׃ (ישעיהו מה, יח)
שורש ה.ב.ל שמוזכר יחד עם תהו מביע רעיון זהה: הבלי הגויים - עבודת אלילים
כִּֽי חֻקֹּות הָֽעַמִּים הֶבֶל הוּא כִּי עֵץ מִיַּעַר כְּרָתֹו מַעֲשֵׂה יְדֵי חָרָשׁ בַּֽמַּעֲצָד׃ (ירמיהו י, ג)
כֹּה אָמַר יְהוָה מַה מָּצְאוּ אֲבֹותֵיכֶם בִּי עָוֶל כִּי רָחֲקוּ מֵעָלָי וַיֵּֽלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ׃ (ירמיהו ב, ה)
הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלא עָם בְּגֹוי נָבָל אַכְעִיסֵם׃ (דברים לב, כא)
בְּזַעֲקֵךְ יַצִּילֻךְ קִבּוּצַיִךְ וְאֶת כֻּלָּם יִשָּׂא רוּחַ יִקַּח הָבֶל וְהַחוֹסֶה בִי יִנְחַל אֶרֶץ וְיִירַשׁ הַר קָדְשִׁי׃ (ישעיהו נז, יג)
וַיִּמְאֲסוּ אֶת חֻקָּיו וְאֶת בְּרִיתֹו אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אֲבֹותָם וְאֵת עֵדְוֹתָיו אֲשֶׁר הֵעִיד בָּם וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ וְאַחֲרֵי הַגֹּויִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָם אֲשׁר צִוָּה יְהוָה אֹתָם לְבִלְתִּי עֲשֹׂות כָּהֶם׃ (מלכים ב יז, טו)
הִנֵּה קוֹל שַׁוְעַת בַּת עַמִּי מֵאֶרֶץ מַרְחַקִּים הַיהוָה אֵין בְּצִיּוֹן אִם מַלְכָּהּ אֵין בָּהּ מַדּוּעַ הִכְעִסוּנִי בִּפְסִלֵיהֶם בְּהַבְלֵי נֵכָר׃ (ירמיהו ח, יט)
לשורש ב.ה.ל משמעות קרובה לבהו, שכן תהו הוא מקום בהלה
וַיְכַל בַּהֶבֶל יְמֵיהֶם וּשְׁנֹותָם בַּבֶּהָלָה׃ (תהלות עח, לג)
עָצְמוּ לִי אַלְמְנֹתָו מֵחֹול יַמִּים הֵבֵאתִי לָהֶם עַל אֵם בָּחוּר שֹׁדֵד בַּצּהֳרָיִם הִפַּלְתִּי עָלֶיהָ פִּתְאֹם עִיר וּבֶהָלֹות׃ (ירמיהו טו, ח)
גַּם כַּסְפָּם גַּם זְהָבָם לֹֽא יוּכַל לְהַצִּילָם בְּיֹום עֶבְרַת יְהוָה וּבְאֵשׁ קִנְאָתֹו תֵּאָכֵל כּל הָאָרֶץ כִּי כָלָה אַךְ נִבְהָלָה יַעֲשֶׂה אֵת כּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ׃ (צפניה א, יח)
אָז יְדַבֵּר אֵלֵימֹו בְאַפֹּו וּֽבַחֲרֹונֹו יְבַהֲלֵמֹו׃ (תהלות עח, לג)
כֵּן תִּרְדְּפֵם בְּסַעֲרֶךָ וּבְסוּפָתְךָ תְבַהֲלֵם׃ (תהלות פג, טז)
יֵבֹשׁוּ וְיִבָּהֲלוּ עֲדֵי עַד וְיַחְפְּרוּ וְיֹאבֵדוּ׃ (תהלות פג, יח)
כִּי כָלינוּ בְאַפֶּךָ וּֽבַחֲמָתְךָ נִבְהָלְנוּ׃ (תהלות צ, ז)
תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ יִֽבָּהֵלוּן תֹּסֵף רוּחָם יִגְוָעוּן וְאֶל עֲפָרָם יְשׁוּבוּן׃ (תהלות קד, כט)