מגילות וספרי קודש לקריאה
מגנזך בית המקדש שנמצא במדבר יהודה
באמצע המאה ה-20 התגלתה במדבר יהודה אסופת־ענק של מגילות בעלות זיקה ישירה לתנ״ך ולבית המקדש. אחד ממאפייניה היחודיים של התגלית הוא מציאת מגילות שנזכרות בתנ״ך, יחידאיות, שלא נמצאו באף אתר אחר.
-
מגילת תבנית המקדש ובה הוראות לבנייתו: וַיִּתֵּן דָּוִיד לִשְׁלֹמֹה בְנוֹ אֶת תַּבְנִית הָאוּלָם וְאֶת בָּתָּיו וְגַנְזַכָּיו וַעֲלִיֹּתָיו וַחֲדָרָיו הַפְּנִימִים וּבֵית הַכַּפֹּרֶת: וְתַבְנִית כֹּל אֲשֶׁר הָיָה בָרוּחַ עִמּוֹ לְחַצְרוֹת בֵּית יְהוָה וּלְכָל הַלְּשָׁכוֹת סָבִיב לְאֹצְרוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים וּלְאֹצְרוֹת הַקֳּדָשִׁים: (דברי הימים א כח, יא-יב)
-
מגילת מחלקות הכהנים ופקודתם המתעדת פעילות בת מאות שנים: וּלְמַחְלְקוֹת הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וּלְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת בֵּית יְהוָה וּלְכָל כְּלֵי עֲבוֹדַת בֵּית יְהוָה: (שם, יד)
-
מגילת מועדים והמחלקות המשרתות בם: וַיֶּחָלְקֵם דָּוִיד וְצָדוֹק מִן בְּנֵי אֶלְעָזָר וַאֲחִימֶלֶךְ מִן בְּנֵי אִיתָמָר לִפְקֻדָּתָם בַּעֲבֹדָתָם: (שם כד, ג)
-
מגילת משפט המלוכה: וַיְדַבֵּר שְׁמוּאֵל אֶל הָעָם אֵת מִשְׁפַּט הַמְּלֻכָה וַיִּכְתֹּב בַּסֵּפֶר וַיַּנַּח לִפְנֵי יְהוָה: (שמואל א י, כה)
ומלבד אלו הדוגמאות, עוד מגילות רבות רבות, כתבי קודש השייכים לישראל באופן מובהק, אשר ישיש כל ישר־לב לקראם וללמדם, הרי הם לפניכם לקריאה וללימוד בם.
על כתובי הגנזך
בין הממצאים מגילות נבואות ופשריהן, מגילות ובהן תפילות וברכות, הוראות יציאה למלחמות ה׳, דברי ימים לאחר עזיבת המקדש, צוואות האבות ומכתבים. בין כל כתבי הקודש הללו, במספר עותקים גדול כמגילות התנ״ך, נמצאו ספרים שהורחקו כשקצים - ספר חנוך וספר היובלים. וכה הממצאים המפורסמים: 24 עותקי מגילת בראשית , 18 שמות, 18 ויקרא, 11 במדבר, 26 דברים 4 שמואל, 36 תהלות, 6 איוב, 21 ישעיהו, 8 דניאל, 6 ירמיהו, 6 יחזקאל, 10 משנים עשר הנביאים, 25 חנוך, 21 ספר היובלים, 10 ספר הענקים. העותקים נכתבו בתקופות שונות, וזהו ממצא ייחודי שמאפיין ספרייה או גנזך.
המגילות כתובות בדעץ, עברית וארמית. דעץ הוא הכתב העברי המקורי, ולשאלת הסיבה להחלפתו בכתב הארמי (אשורי), קיבלנו דברי ריב״ל, כי הדבר נעשה בכוונה ורצון מעזרא ומחכמי הדור ההוא, שהחליפו את הכתב המקודש שנתן בו ה׳ את התורה בכתב הארמי כדי להרחיק את היהודים מן הפירושים והנוסחאות שהוסיפו השומרונים על התנ״ך, ולכן הניחו את כתב התורה לשומרונים. (׳בית יהודה׳). ונעיר, כי מסיבה זו יש לבטל מכל וכל את דברי החופאים נסתרות על הכתב הארמי, כי אין אלו נסתרות עבריות, והבן.